Ozan Ömer Kadüker – Sınıfa girip yalnızca ders anlatmak onlara yetmedi. Kimi uzayı köye taşıdı kimi geleceğin sınıfını kurdu. İçlerinde 4 bin kitaplık bir kütüphaneyi öğrencileriyle buluşturan da var, onları birer kültür elçisi olarak yetiştiren de… 24 Kasım Öğretmenler Günü kapsamında okullarında yaptıkları çalışmalarla ezber bozan, bulundukları kentlere kıymet katan öğretmenleri derledik:
Kültür elçileri yetiştirdi
Ferda Salık: Toplumsal bir yara gördüğünde adeta bir doktor gibi ‘Açılın, ben öğretmenim!’ diyen eğitimcilerden biri olarak kendini söz ediyor Ferda öğretmen. Diyarbakır Kayapınar Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi’nde kız öğrencilerin kentlerindeki tarihi yerler ve kültürel öğelerden haberdar olmadıklarını fark eden Salık, Diyarbakır Kültür Elçileri projesiyle öğrencilerinin birer kültür elçisi olarak inisiyatif almalarını, araştırma yapmalarını, müşahedelerini ve araştırmalarını akranlarına sunmalarını sağladı. 1000’e yakın Kültür Elçisi’nin yetişmesini ve 10 bine yakın kişinin Diyarbakır’ın kültürel mirasıyla tanışmasını sağlayan proje, bu yıl Sabancı Vakfı Fark Yaratanlar Program’ına seçildi.
Odak noktası çevre
Selçuk Yusuf Arslan: Çalışmalarıyla 30’dan fazla mükafata layık görülen Arslan, Yılın En Sıra Dışı Öğretmeni, Mükemmeller Yaratan Öğretmen, Küresel Öğretmen ödüllerinin yanı sıra ‘Dünyanın En Başarılı 20 Genci’nden biri seçildi. Eğitim Nobeli olarak kabul edilen ‘Global Teacher Prize’ yarışında dünyanın en yeterli 50 öğretmeni ortasına giren Arslan, kız öğrencilere verdiği dayanak, kodlama ve iklim değişikliğine yönelik projelerle öne çıkıyor.
Ayrımcılığın karşısında
Seda Coşkun Eliküçük: Metaverse’ten medya okuryazarlığına birçok alanda çocukları dijital dünyayla tanıştıran projelerde sayısız eğitim verdi. Özellikle, Diyarbakır’da kız öğrencilere yönelik yürüttüğü çalışmalar, dikkat çekti. Öğretmen Akademisi Vakfı (ÖRAV) ve Habitat Derneği iş birliğinde düzenlenen Yarınım Kız Kardeşim programına katılan Eliküçük, ÖRAV’ın Fikir Kampı’na davet edildi. Kızların cinsiyete dayalı meslek ayrımcılığını empati ve yılmazlık gücüyle yıkmayı hedefledikleri projeyi hazırlamalarına liderlik eden Eliküçük’ün çalışması sunum kolunda en uygun proje seçildi.
4 bin kitapla buluşturdu
Nevzat Can: 4 bin kitaplık Z Kütüphanesi’nin kurulmasını sağladı. Kırsalda kız çocuklarının imtihanlara hazırlık çalışmalarını için kitap ve burs müracaatları için dayanak veren Nevzat öğretmen, Scientix Türkiye Elçisi olarak seçildi. Antalya Ulusal eTwinning Konferansı ve Azerbaycan Türkiye Çift Taraflı Semineri’nde Diyarbakır’ı temsil etti. Erasmus+ ve eTwinning projeleri yazan öğretmen, Köy Okulları Değişim Ağı’nda 4 yıldır istekli, eğitmen ve mentör olarak yer alıyor.
Geleceğin sınıfını kurdu
Sevgi Demir: Aydın İncirliova’da Geleceğin Sınıfı Laboratuvarı’nı oluşturan Demir, projesiyle Avrupa Okul Ağı’na dahil oldu. Oluşturduğu sınıfta öğrenciler, 21. yüzyıl hünerlerini oyunlar, dijital sunumlar ve çember etkinlikleriyle birlikte keşfediyor. gezegenlersinifi.com sitesini de hayata geçiren Demir, Köy Okulları Değişim Ağı Derneği’nde öğretmenlere ilham oluyor.
Uzayı köye taşıdı
Erdinç Fazilet Bakkal: Şırnak Uludere’deki Üçtepe Ortaokulu’na tayin olduktan sonra harekete geçen Fazilet Öğretmen, teleskobuyla birlikte köye adım attığında ‘Şırnak’ta Bilim Yine Doğuyor’ projesini başlattı. Evvel müşahede ve atölye çalışmaları düzenleyen Bakkal, daha sonra ‘uzay ve fen sınıfı’ kurdu. Etraf okullar için de bir bilim merkezi haline gelen sınıfın içerisinde bilgisayarlar, teleskoplar, mikroskoplar ve deney gereçleri bulunuyor. Fazilet Öğretmen, çalışmalarını tek bir okulla kısıtlı bırakmamak için köy köy dolaşıp kentin en uç noktalarındaki okullarda etkinlikler düzenliyor. Projeyle 15 farklı okulda, 3 binden fazla çocuğa ulaştı. Fazilet Bakkal, Sabancı Vakfı Fark Yaratanı olarak seçilmesinin yaptığı işlerin Türkiye’ye yayılması konusunda ivme kazandıracağına inanıyor.