50 bine yakın eserin fiyatının yer aldığı ”marketfiyati.org.tr”a birinci günden ilgi büyük oldu. 24 saatte 490 bin kişinin ziyaret ettiği siteden Akşam Gazetesi de bir sepet oluşturup markete gitti. Karşılaştırmada fiyat uyumsuzluğu çıkmadı.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın evvelki gün erişime açtığı “marketfiyati.org.tr” isimli internet sitesi birinci günden ağır ilgi gördü. 50 bin eserin market fiyatının anlık olarak yayınlandığı siteye 24 saatte 490 bin tekil ziyarette bulunuldu. Site içi arama sayısı ise bu müddette 2 milyon 141 bine ulaştı. Sitede, 7 zincir marketteki eserlerin o günkü fiyatını karşılaştırma imkanı sağlıyor.
KARŞILAŞTIRMA YAPILDI
Sitedeki fiyatlarla market fiyatlarını karşılaştırmak için bir sepet oluşturuldu. Akabinde da ‘www.marketfiyati.org.tr’ adresi ile market raflarındaki ahengi test edildi. Zincir marketlerde eserlerin fiyatları internet sitesi ile teğe bir uyumlu çıktı. 50 bine yakın eserin fiyatını görebildikleri internet sitesini birinci günden kullanmaya başlayan vatandaşlar da uygulamayı beğendi.
FİYATLAR ANLIK KARŞILAŞTIRILABİLİYOR
İnternet sitesiyle meyve, zerzevat, et, tavuk, balık ve içecek üzere temel besin ile paklık ve ferdî bakım gereçlerinin ortalarında yer aldığı birçok eserin fiyatı anlık karşılaştırılabiliyor.
SİSTEM NASIL ÇALIŞIYOR?
“marketfiyati.org.tr” web sitesinde eser fiyatlarını görmek için satın almak istenilen eser arama kısmına yazılıyor. Arama sonuçlarında eserin farklı marketlerdeki şimdiki fiyatları listeleniyor. Sistem üzerinden adrese en yakın marketleri de görmek mümkün. Merkez Bankası ile TÜBİTAK’ın birlikte yürüttüğü proje kapsamında geliştirilen siteyle A101, BİM, CarrefourSA, Hakmar, Migros, Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri ve ŞOK’un dataları TÜBİTAK Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi (BİLGEM) sistemlerine aktarılıyor ve anlık yayınlanıyor. “Market Fiyatı Taşınabilir Uygulaması”nın da yakında erişime açılması planlanıyor.
“EŞİT FİYATI DA FAHİŞ FİYATI DA ŞİKAYET EDİN”
Tüketici dernekleri, marketlerin fiyatını görerek karşılaştırma yapabildikleri “marketfiyati.org.tr” adlı internet sitesini memnuniyetle karşıladı. Tüketici dernekleri uygulamanın fahiş fiyat artışını da önleyeceğini belirttiler.
Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu: Uygulama, tüketici için büyük kolaylık. Yakın vakitte taşınabilir uygulama da hayata geçirilecek. Tüketiciler toplu taşımada giderken bile girip muhtaçlık duydukları eserlerin hangi satış noktasında kaç liradan satışa sunulduğunu görüp mukayese edebilecek. Böylece bir grup fırsatçılar, ‘nasılsa enflasyon var algısı oluşturduk, tüketici doğal karşılar’ deyip her hafta etiketlerindeki fiyatları artıramayacaklar, artıranlar da basitçe fark edilebilecek. Sistem, tüketici koruyan, kollayan bir uygulama oldu. Tüketiciler sistemde marketler ortasında ‘eşit fiyat’ ya da ‘fahiş fiyat’ görmeleri durumunda, ilgili mercilere şikayet etsin.
Tüketici Birliği Federasyonu Lideri Mehmet Bülent Deniz: Tüketici lehine bir adım olmasından ötürü memnuniyetle karşıladık. Biz de 1 ay boyunca siteyi takip edeceğiz. Tüketici açısından taşınabilir uygulama daha pratik olacaktır ve daha çok şahsa ulaşacaktır.
Tüketiciler Derneği Başkanı Levent Küçük: Önemli olan 7 marketin fiyatlarının şimdiki olması ve bu marketler ortasındaki rekabetin sağlanıyor olması gerekir. Geçmişte bunun örneklerini gördük, kendi ortalarında yazışmalarla birtakım marketlerin fiyatları kendi ortalarında belirlemelerine şahit olduk. Buna müsaade verilmemeli.
VATANDAŞ MUTLU KALDI
Tekstil çalışanı 50 yaşındaki Mehmet Keskin, “En ucuzunu bulmak için bazen 4-5 market dolaşmak zorunda kalıyorduk. Bugün alışverişten evvel internet sitesini denetim ettik. Aradığımız eserin en ucuzunu bulup aldık. Market market dolaşmak zorunda kalmayacağız” dedi. Satış danışmanı Emel Onur ise “İnternet sitesinin hayata geçmesinden memnun olduk. Artık bütçemize nazaran alışverişe çıkabileceğiz. Meskendeki hesap çarşıya uyacak diyebiliriz. Haberlerde görünce test etmek istedim. Aile ekonomimiz için yararlı olacak” formunda konuştu.
Satış danışmanı Emel Onur ise “İnternet sitesinin hayata geçmesinden memnun olduk. Artık bütçemize nazaran alışverişe çıkabileceğiz. Meskendeki hesap çarşıya uyacak diyebiliriz. Haberlerde görünce test etmek istedim. Aile ekonomimiz için yararlı olacak” şeklinde konuştu.